Autism goes to school — en recension

Finished-cover-313-Copy

Jag tror att detta är första gången jag recenserar skönlitteratur på bloggen. Boken heter Autism goes to school av Dr. Sharon A. Mitchell. Det måste vara en helt fantastisk bok då eller? Nja inte direkt, som skönlitteratur sett så är den i bästa fall tämligen medioker men likväl kan den vara värd att läsa. Speciellt eftersom den iaf just nu är gratis på Amazon.

Boken handlar om Ben vars ex plötsligt har dumpat deras gemensamma son Kyle på honom. Kyle är fem år, har aldrig förr träffat Ben och han har autism.

Här någonstans, dvs direkt i början av boken, övergår den till genren urban fantasy. Tyvärr inga sexiga vampyrer, varulvar eller mumier (work that wrapping!), bara väldigt orealistiskt. Ben visste inte att han hade en son förrän Kyle var två år, det står vad jag minns inte ens att han får se en bild på honom. Men Ben börjar glatt betala för en gräsligt dyr behandling (applied behavioural analysis, aba) som kostar flera tusentals dollar för att ”bota” Kyle. Samtidigt så har han uppenbarligen inte ens googlat ”autism” under de tre åren innan Kyle kommer till Ben för Ben vet inget verkar det som.

Nästa fantastiska händelse är att Ben helt enkelt råkar rumla in på en skola där förskoleläraren råkar vara expert på autism och där både rektorn och hennes sekreterare råkar vara kunniga i autism. Överhuvudtaget känns de professionella väldigt mästrande och får rädda de stackars föräldrarna som inte kan något alls.
Utöver det så verkar karaktärerna lida av sviktande korttidsminne. Vid ett tillfälle betvivlar en karaktär att den andre hyser någon fysisk attraktion. Detta är ca tre timmar efter att de har hånglat. Kalla mig gammalmodig men det är något jag bara brukar göra med en person jag hyser intresse för.

En annan sak som jag irriterar mig på i hennes skrivande är detta: ”The Hokki ™ behind my desk would work”. Vem skriver TM i en skönlitterär bok? Det är inte snyggt någon stans. Hon gör det flera gånger.

Så efter allt det här, varför tycker jag ändå att den kan vara läsvärd? Jo dels är den kort så plågan blir inte lång, faktum är att Kindle versionen tar slut när mätaren pekar på 66%, resten var reklam för andra böcker i serien. Men framför allt så är det en väldigt bra introduktion till autism. Författaren har arbetat som lärare och psykolog på skolor och har gjort sin master och doktorerat i ämne relaterat till autism och det märks.

Detta är både bokens styrka och svaghet; stundtals låter den mer som en instruktionsbok än som en roman och då blir berättelsen lidande. Som instruktionsbok sett är den dock väldigt lättillgänglig och filosofin för hur man ska jobba minner om den som Tina Wiman och Bo Hejlskov Elvén förespråkar vilket är ett plus i min bok. Jag hade kunnat tänka mig rekommendera den till de som vill lära sig mer om hur man stöttar ett barn med autism men som inte orkar att läsa facklitteratur. Det är bara lite synd att den inte finns på svenska.

Annonser