Brus för fokus 

720px-White_noise.svg
Visualisering av akustiskt vitt brus

Svårt att fokusera och hålla igång uppmärksamheten? Det kan vara så att tystnad inte är bästa botemedlet enligt en pilotstudie.

För egen del kan jag tycka att det är svårt att jobba när det är knäpptyst. Om inget låter kommer jag att börja låta (i bästa fall skönsång) eller sätta igång något som gör det eller helt enkelt bli rastlös och gör något annat. Nu är det inte vilket ljud som helst forskarna har provat utan så kallat vitt brus.

Eftersom detta var en pilotstudie kan man inte dra i alla växlarna, även om det matchar tidigare studier från dem. Men deras resultat är fascinerande.

I deras test lät de två grupper av barn, en grupp diagnostiserade med adhd och en utan, utföra ett batteri av tester med eller utan vitt brus på 80 dB. För barnen med adhd testade man dem dessutom med och utan medicinering.

Det man fann var att koncentrationen för barnen barnen med adhd ökade kraftigt när de fick lyssna på brus samtidigt. Lite överraskande var att medicinering inte gav någon extra förbättring av resultaten. En möjlighet som de nämner i en tidigare rapport är att medicineringen påverkar hyperaktiviteten men inte uppmärksamheten. Jag har för lite erfarenhet av den typen av medicin för att kunna kommentera det rimliga i det. Ett problem med undersökningen i sig är att de först gjorde testen med medicin och sedan utan. Om innehållet i testen var något man kan träna är alltså risken att bristen på skillnad mellan med och utan medicin beror på att de hade övat tills de gjorde testen utan medicin.

Så hur fungerar det? Forskarnas teori utgår från något de kallar stochastic resonance (SR), löst översatt till slumpmässig resonans. Tanken är att hjärnan behöver lite brus för att få nog med aktivitet för att kunna hålla fokus på en viss sak. Man tänker då att barn med adhd har för låg förstärkning jämfört med andra och att impulserna de får från en tråkig uppgift inte är nog för att hålla dem. Eftersom vitt brus inte förmedlar någon information kan den då öka signalens styrka utan att distrahera.

Man kan tänka lite på det som en sådan där rörelsedetektor man har till utelampor. Rör man sig tillräckligt långsamt kommer inte lampan att tändas för att detektorn har inte fått nog mycket utslag.

Jag uppfattar det som att forskarna av rapporten är något avigt inställda till medicinering av adhd. Jag skulle hellre se det som bruset som ett komplement. För de som får mycket bieffekter av medicineringen eller som på grund av hjärtproblem inte kan äta adhd-medicin hade det varit utmärkt att kunna erbjuda ett alternativ.

Samtidigt finns det problem med användningen av brus. 80 dB är väldigt högljud. Att lyssna på det konstant skulle säkert kunna ge skador på hörseln. I tidigare forskning har man även kunnat visa på en försämrad koncentration för de utan adhd. Jag skulle även förvänta mig att det skulle vara tröttsamt att höra brus lång tid åt gången. Eventuellt hade man fått offra en del effekt genom att sänka volymen för att få en arbetsmiljö som fungerar i längden.

Det hade varit intressant att se forskning på om man kan få liknande effekt av musik. Gissningsvis bör man då undvika musik med text i, eller åtminstone text på ett språk man förstår, för att det inte ska konkurrera om uppmärksamheten. Jag hade även undvikit musik som jag tycker är alltför ”intressant”, lite skval hade förmodligen varit bra. Ljudet av vågor är rytmiskt men påminner i övrigt mycket om vitt brus och hade också kunnat vara mer behagligt att lyssna på.

En sak att ta med sig är att vi alla är olika och att även om knäpp tystnad är bäst för dig när du ska plugga så betyder inte det att det är sant för alla andra.

2 reaktioner på ”Brus för fokus 

  1. Spännande! Jag brukar lyssna på David Guetta när jag behöver koncentrationshjälp. Jag gillar inte den musiken, men den får min hjärna att jobba bättre.

    1. Jag kan tänka mig att musik man inte är så intresserad av kan underlätta. Personligen så tycker jag att jag behöver musik på ett språk som jag inte förstår för att inte bli distraherad. Fungerar förstås bara tills jag ändå har lärt mig texten för sen börjar jag sjunga med oavsett om jag förstår eller inte 🙂

Kommentera

