Validering 7: ”Jag också” 

Detta är den sista av valideringsnivåerna i DBT. Hela listan hittar du här.

Visa din egen sårbarhet men håll kvar fokus på den andre.

Vad betyder detta? Validering sju går något in på samma saker som sexan och i vissa texter har jag sett den utlämnas helt. En del av poängen är att visa på att jobbiga saker händer oss alla, att ingen av oss är perfekt. Det blir lättare att öppna sig och minskar skam att veta att andra också har ett mindre än perfekt liv.

Jag kan dra lite paralleller till ett tidigare inlägg om sympati. Poängen där var att man behöver hitta balans i relationer när det gäller vem som ger och tar så att det inte blir slagsida. Det är då liknande här att den man pratar med lätt kan börja känna sig underlägsen om man själv aldrig bjuder på sig.

Detta är,  precis som jag skrev i validering två, ett sätt som DBT skiljer sig från klassisk psykodynamisk terapi. Min uppfattning är att man i den sistnämnda låter tystnad agera vakuum för att dra ut ord från patienten medan man i DBT uppmuntrar den andre att prata genom att dela med sig.

Precis som alltid behöver dock fingertoppskänsla. Om du pratar med en kompis som mår dåligt så vill du troligen inte ta över samtalet med dina egna gamla sorger. Det betyder inte heller att du ger råd eller förslag på vad den andre ska göra. Det räcker att exempelvis säga ”Jag tycker också att det är jobbigt när jag tappar humöret”.

Tänk på att samtalen så som jag har beskrivit dem här är något ensidiga. I relation mellan vänner behöver man eftersträva mer balans men man måste inte nödvändigtvis ha den balansen i varje enskilt samtal. Det viktiga är att det finns balans över ett förhållande och att båda känner sig nöjda. Och ja, det kan betyda att du kan behöva dela med dig,  och visa dig sårbar, mer än vad du själv känner att du behöver. För att inte helt få slagsida på förhållandet kan det vara nödvändigt.

En reaktion på ”Validering 7: ”Jag också” 

Kommentera

