Validering 3: ”Så det du egentligen säger är att…?” 

Detta är del tre av min kavalkad av valideringar. Om du vill läsa översikten gällande vad valideringar är så finner du den här. Dagens tema är annars att läsa mellan raderna.

Läs mellan raderna och kontrollera att du har förstått rätt.


Att läsa mellan raderna när någon pratar med oss gör vi ofta i vardagen men det är kanske inte alltid vi försöker göra det på ett bra och validerande sätt.

Om jag märker att någon i min närhet verkar vrång,  men hen har själv inte sagt något om det, då skulle jag kunna säga ”Varför är du så sur idag?”. Troligtvis så skulle det dock inte vara så effektivt ur aspekten validerande eller lugnande. Vad är det som är fel? Till att börja med så tillskriver jag en känsla till personen. Hen kanske var sur eller ledsen men när jag uttrycker mig på det här sättet så försöker jag bestämma över hens inre värld. Jag lämnar inte heller öppningar till andra förklaringar eller till att jag skulle kunna ha fel. Slutligen så låter det helt enkelt anklagande när man använder ordet ”varför”. Som generell regel undvik ordet varför när du frågar om någons beteende, det blir sällan bra.

Så hur borde jag säga, du som är ett sådant geni och snygg och sexig och…  Hur som helst, första steget är att uttrycka en upplevelse istället för att komma med ett påstående: ”Jag får känslan att du inte är så på bra humör idag”. Order ”sur” används ofta dömande så vi bytar ut det också. Men vi ska också lägga till en fras nämligen ”är det så?”. När vi söker bekräftelse att vi har fattat rätt lämnar vi öppet för att kunna bli rättade och förenklar för den andre. Om den vi pratar med säger att vi har fel så behöver vi acceptera det för att fortsätta vara validerande och inte bli invaliderande.

En annan viktig ”läsa mellan raderna” validering är att notera när det som sägs och det uttrycks inte stämmer överens eller kan ha fler betydelser. Två avslutande exempel på det:

  1. ”Du säger att du vill men du låter lite tveksam, är det så?”
  2. ”Du skrattade lite när du sa det, är det så att du känner lite skam över det?”

Så i summering:

  1. Lyssna efter vad som inte sägs
  2. Tolka vad det kan innebära
  3. Bekräfta att du fattat rätt
  4. Acceptera svaret du får
En reaktion på ”Validering 3: ”Så det du egentligen säger är att…?” 

Kommentera

