Validering 2: ”Hör du mig?” 

Om du inte har någon aning alls om vad validering 2 är och varför jag skriver om det kan det vara så att du behöver läsa min översikt om validering i samtal här. Här är vad jag skrev om valideringsnivå två då:

Återspegla, summera och kommentera det som du förstår av vad den andre säger.

Men vad innebär det? Kort sagt att visa att du lyssnar och inte funderar på Mello, din nästa raid i WoW eller vad det nu är som också är viktigt i ditt liv. Men det handlar också om att faktiskt öka och kontrollera din förståelse för det som sägs.

När du summerar är det lämpligt att avsluta med att säga: ”Har jag förstått det rätt?”. Får du ett nej har dina kunskaper ökat från vad de var innan. Du lever inte längre med villfarelser som potentiellt kan skada relationen utan vet nu vad som inte är sant. I bästa fall är det på det sättet att du om du vet vad som är falskt automatiskt vet vad som är sant. Tyvärr är inte alla frågor så enkla.

Så det var ”summera”, över till ”kommentera”. Hur ska man kommentera? Man ska spegla sina egna tankar och känslor kring det den andre säger. Blir du ledsen av att höra det hen berättar så säg det. Givetvis så ska man vara försiktig så att man inte oavsiktligt tar över samtalet men att visa att man känner saker när någon berättar något underlättar för den andre att känna också. Detta är extra sant för de patienter som går i DBT eftersom deras känslor ofta är i kaos och det kan vara svårt att veta vad man faktiskt känner.

Här är alltså ett sätt som DBT skiljer sig från klassisk psykodynamisk terapi där man ska försöka vara blank för att inte påverka patienten. Detta hade fungerat dåligt i DBT utöver  skälen jag gett ovan berättade min handledare att deras patienter är så känsliga för vad andra känner att ett blankt ansiktet skulle göra dem alltför oroliga och osäkra.

Så till sist en avslutande orsak till varför du ska göra en nivå två validering. Om inte den du pratat med har ett namn som börjar på X och är rektor på en skola för begåvade ungdomar så kan hen troligtvis inte läsa dina tankar. Vill du att hen ska förstå att det som sägs berör dig, om det så är glädje eller sorg, så måste du säga det.

2 reaktioner på ”Validering 2: ”Hör du mig?” 

Kommentera

