Meditation och altflöjt

Meditation är ett av de verktyg vi med utmattningssyndrom får lära oss att använda för att bli friska. Regelbunden meditation förändrar hjärnan, precis som allt annat man gör regelbundet, och förändringarna är riktigt bra för oss. Stressen sjunker, både just när du mediterar och mellan meditationspassen. Du orkar mer, blir mer sällan arg, och har lättare att förlåta både dig själv och andra. Och så blir immunförsvaret starkare! Det låter väldigt bra, inte sant?
image

Eftersom jag lever mitt liv med en smart telefon i fickan laddade jag ner ett par meditationsappar för att testa dem och välja vilken jag skulle använda. Det är inte så dumt att få en påminnelse att meditera när minnet sviker, och det kändes skönt att få följa guidade meditationer till en början. I en av apparna fick jag välja om jag var beginner, intermediate or advanced (nybörjare, medel eller avancerad) och jag klickade glatt i nybörjare. Visst har jag mediterat en del, jag är ju gammal budoka och religionslärare, men nu ville jag vara nybörjare och börja helt från grunden.

Men till min förvåning visade det sig att jag var mindre nybörjare än jag trodde: meditationen jag var medveten om att jag gjort var en mindre del av min övning:

Jag har tagit upp blockflöjtsspelandet igen, tack vare min arbetsträning, och en dag när jag satte mig och spelade var mina tankar helt omöjliga att samla. En ton på flöjten – en ny tanke i huvudet och jag följde efter tankarna istället för att koncentrera mig på att spela.

Och då insåg jag att jag mediterar när jag spelar! Det är samma uppmärksamhet, samma koncentration när jag spelar, samma sätt som jag arbetar med att låta tankar och känslor flyta förbi utan att fångas in av dem som när jag mediterar. Och när en tanke lockar iväg mitt medvetande från noterna? Då släpper jag den och återvänder utan att skälla på mig själv. Tillbaka, koncentration igen.

Det är inte det lättaste sättet att meditera eftersom andning, hållning och tankar ska kombineras med instrument, musik, de andra musikerna och ibland även utföras på scen – men jag är fascinerad. Hur många spelar på samma sätt som jag? Alla? En del? Hur gör de annars?

Jag hittade mitt fokus efter en stund igen och kunde spela som normalt. Det var en jobbig morgon, så det var inte så konstigt att jag hade svårt att meditera/spela – men utan svårigheten hade jag kanske inte fått insikten.

2 reaktioner på ”Meditation och altflöjt

Kommentera

