Munkarna och floden

river-1404137-640x480

Det var en gång två munkar som var ute på vandring när de kom fram till en flod. Vid floden stod en kvinna som bad dem om hjälp att ta sig över. Den första av munkarna vägrade eftersom deras ordern förbjöd dem att röra vi kvinnor. Den andre lyfte helt sonika upp kvinnan och bar henne över floden och satte ner henne på andra sidan.

När de hade gått ett tag frågade den första munken den andre ”Hur kunde du röra vid henne? Du vet att det är förbjudet för oss”. Den andre svarade ”Bär du henne ännu? Jag satte ner henne vid floden.”

Det här är en väldigt klassisk zen-historia och den känns väldigt relevant nu när jag läser om DBT och acceptans. Ibland har det hänt saker i våra liv som vi inte kunde undvika eller göra ogjort. Det vi kan är att acceptera att det hände och leva med det. I längden kostar det för mycket att förtränga och att inte förlika sig.

Jag har inte hunnit läsa så mycket som jag vill på ämnet så jag återkommer säkert till det vad det lider. Planen för sommaren är i övrigt att jag kommer att försöka skrivare kortare, kanske bara en gång veckan och kanske i form av zen-historier.

Kommentera

