Dåligt föräldraskap

image

Häromdagen delade jag några bilder på Google plus med förslag till föräldrar. Ursprunget till dem var sajten curejoy.com. Jag vet inte riktigt om jag håller med om alla tipsen men det uppkom några frågor som jag tänkte att jag skulle ta upp här.

Det första och allra viktigaste när det gäller sådant här är ”good enough”. Ingen förälder är en perfekt förälder hela tiden och det är inte dåligt. Barn behöver lära sig från sina föräldrar också hur man gör efter att man har gjort fel; att man ber om ursäkt och tar ansvar för sina handlingar.

Det andra är om barnen måste vara perfekta hela tiden. Självklart får alla ha en dålig dag. Men det är skillnad på att vara arg och ledsen när man är trött och hungrig och att explodera vid minsta provokation. Att uttrycka känslor och att få veta att det är ok och inget farligt är extremt viktigt. Men de här bilderna handlar inte om att ibland vara på dåligt humör eller att någon gång göra något elakt, det lär vi alla ha gjort oss skyldiga till. Nej, det här handlar om trender och mer konsekvent beteende.

Det sista är om man inte lägger mycket ansvar på föräldrarna? Jo, det är klart, men förenklat sagt så tycker jag att det är bättre än att man säger att ett barn är dåligt. Mer nyanserat så spelar det förstås roll hur pass ”enkelt” barnet är och vilka personlighetsdrag det har och hur dessa passar ihop med föräldrarna. Man ska se skillnad på individ och statistik. Vissa barn kommer det att gå snett för oavsett hur bra föräldrar de har. Men det hindrar inte att det finns metoder som är bättre eller sämre generellt sett.

Jag tror även på det Ross Greene säger: ”Barn gör rätt om de kan”. Det innebär att jag tror att alla har en orsak till varför de handlar som de gör – barn och föräldrar. När det gäller barn så är det föräldrarna som är första linjen för att hjälpa barnen. Vissa situationer kan förstås vara så svåra (för de föräldrarna eller för den delen alla föräldrar) att man ska be om hjälp från experter. Men det är ingen skam i det. Man har fortfarande gjort sin plikt som förälder i det läget genom att se till att sitt barn får den hjälp hen behöver.

Kommentera

