Höger vänster marsch med båda händerna!

image
Roade mig med att skriva med "fel" hand. En kaka till de som känner igen poeterna.

En intressant detalj i undersökningen jag refererade till i tisdags var vilken huvudhand autiserna använde.

Av 55 deltagare var 9 dubbelhänta. Det motsvarar alltså mer än 16% när det ligger på cirka 1% i den generella populationen. Detta är bara ett sätt som autister är ovanliga på. Autister och de med adhd tenderar till att flera ovanliga drag.

Här är ett pressmeddelande från Uppsala universitet där de fann en koppling mellan språkstörningar, dubbelhänthet och adhd. Jag misstänker att om de hade tittat efter det hade de säkert funnit kopplingar till autism också. Språkstörningar och npf har jag skrivit om här tidigare.

Sen kan jag tycka att de i pressmeddelandet hade kunnat trycka lite mer på att varken dubbelhänthet eller språkstörning i sig är bevis på npf utan endast ett exempel på fler rutor man kan fylla i på bingobrickan.

Kommentera

