Transaktioner i samtalet

transaktionsanalys
Korsad kontra deeskalerande transaktioner

Transaktionsanalys av samtal var något jag hörde talas om första gången för många år sedan. Det var lite kul att se att det fanns ett avsnitt om det i en av mina kursböcker.

Det finns säkert andra varianter på transaktionsanalys men i den här av Berne kan de två parterna i ett samtal ta en av tre positioner:

  • Förälder
    Föräldern är förbjudande, censurerande och våra normer som vi har åt oss själva och andra.
  • Barn
    Barnet är impulsivt, säger emot för sakens skull, är barnsligt och agerar hjälplöst vid motstånd.
  • Vuxen
    Den vuxne är rationell och håller sig till saken utan att blanda in känslor. Den vuxne kan även förhandla och kompromissa.

Det finns alltså likheter mellan detta och Freuds jag, överjag och detet. Men där Freud teori mer handlar om vad som finns i huvudet handlar detta om hur man pratar med varandra. Utifrån beskrivningen av rollerna skulle jag säga att det även finns likheter jämfört med Baumrind. Den auktoritära föräldratypen ser då ut att likna förälder-rollen, den slapphänta eller tillåtande barn-rollen och den auktoritativa påminner om vuxen-rollen. Berne gäller dock samtal mellan alla människor och Baumrind riktar in sig på relationen förälder-barn.

Jag tycker att det här är intressant eftersom det ger en modell för vilka reaktioner man skapar i den andre beroende på vilken position man tar. Väljer jag ett barnbeteende pratar jag ”uppåt” till den andre som om hen var en förälder finns chansen att den jag pratar med omedvetet kommer att inta en vuxenroll. Att vilja bli krusad är typiskt att ta rollen av barn.

Om ena parten använder föräldrarollen för att platta till den andre, genom att tala ner till dem, och när deras respektive status är lika eller den tilltalade har högre status kan resultatet lätt bli konflikt. Parterna kan då hamna i en låsning där båda agerar förälder och försöker överträffa varandra i syfte att få den andre att växla till barn. Berne kallar detta för korsade transaktioner.

Det är alltså viktigt att vara medveten om de här reaktionerna man kan få. Om du inte är medveten om att du är på väg att bli indragen i att agera en viss roll, som förälder eller barn, så är det lätt att man helt enkelt hamnar där utan att det var ett medvetet val. Den andre har i så fall omedvetet eller omedvetet lyckats kontrollera dig.

De goda nyheterna är att om man själv, oavsett vad den andre gör, agerar vuxen och talar till den andre som om hen var vuxen så tenderar de flesta att inrätta sig efter det och det kan då gå att få ett produktivt samtal.

3 reaktioner på ”Transaktioner i samtalet

  1. Intressant. Jag var i en diskussion häromdagen på G+ där den andre intog föräldrarollen för att platta till mig. Jag backade ur samtalet för att jag inte orkade tänka igenom vad som skulle vara ett bra svar – med den här analysens ord ville jag varken inta barnrollen eller föräldrarollen för att försöka sätta mig på hen.

    Fanns det någon seger för någon av oss båda i detta? Hen var nog nöjd och glad för att hen ”vunnit”, men övriga i tråden lär ha sett vad som hände också. Att bli känd för att vara nedlåtande är en större förlust i längden än ögonblickets vinst.

    1. Man kan i en del fall lyfta det till det som kallas metasamtal. Det vill säga ett samtal om samtalet och ifrågasätta varför personen i fråga pratar med en på sättet som hen gör. Inte alltid värt ansträngningen men då måste man själv klara av att hålla sig på vuxennivå.

      1. Metasamtal är jag skeptisk till på sociala medier. Jag vet att de kan fungera och vara bra, men vanligtvis blir de ytterligare ett slagträ i debatten.

Kommentera

