BLS – Basic Listening Sequence

ears-1324568-639x435
Bonuspoäng till den som förstår varför den här bilden är relevant.

Jag får erkänna att jag blev något besviken att BLS inte stod för Bullshitting and Lying Skills, något jag är säker på att jag hade haft nytta av också men Basic Listening Sequence tror jag också är av värde om man jobbar med att prata med folk eller någon gång fråga ett barn vad som har hänt.

BLS utvecklades av Allen Ivey och är en metod för att prata med klienter/patienter och för att kunna få fram en bild av deras situation.

På ytan är det tämligen enkelt och består av tre steg:

  1. Fråga efter fakta gällande situationen.
  2. Fråga om känslorna i samband med situationen.
  3. Återberätta till klienten hur man uppfattar det.

Poängen är att kunna få fram vad som faktiskt har hänt och hur det har påverkat klienten. Ett kort exempel:

– De andra är så taskiga mot mig!
– På vilket sätt då?
– De låter inte mig vara med.
– När exempel gör de så?
– När de har fika mellan lektionerna.
– Vad känner du när detta händer?
– Jag blir sur!
– Sur som i ledsen eller som i arg?
– Mest ledsen tror jag…
– Okej så när de andra exempelvis tar en fika och utesluter dig så gör det att du känner dig ledsen.

Ett väldigt elementärt exempel där man kanske hade klarat sig utan att vara så systematisk men i fall där situationen är mer tilltrasslad kan det bli desto viktigare att vara systematisk. Är personen i affekt som i mitt exempel kan det dessutom vara effektivt just att växla mellan rena fakta vad som har hänt och känslorna det skapar.

Lämpligtvis kombinerar man frågorna om känslor med känslohjulet för att underlätta analys vad man faktiskt känner för det är inte alltid så enkelt att inse.

Som jag skrev i början så tror jag att detta också kan vara bra när man pratar med barn. Barn är ofta sämre än vuxna på att ge en sammanhängande historia och de kan säkert lätt blanda ihop känslor och händelser.

Kommentera

