Konsten att ge upp

white-flag-1150586-640x480
Minns någon Dido?

Häromdagen gjorde jag något jag var nöjd med: Jag gav upp!
Det var en helt vanlig morgon. Varken jag eller barnen hade sovit sämre än vanligt och vi hade vaknat i vanlig tid. Men mitt humör var kasst! Jag var förvirrad och osystematisk. Försökte sätta i äggen i grytan utan att ha vatten i, glömde sätta tid på äggen och allt var jobbigt.

Till sist insåg jag att jag varken kunde bryta mitt humör eller lugna mig så innan jag orättvist exploderade gick jag och väckte hustrukär. Det bar mig emot att göra när hon är sjuk men det gjorde att jag kunde få hålla mig lite för mig själv och inte sprida mitt humör.

Givetvis hade det varit bättre om jag hade kunnat lugna ner mig, och självkontroll är viktigt att ha. Men ibland är självkontroll att veta när man nått sin gräns och gå ifrån utan att få ett utbrott.

Det gäller också att kunna vara ärlig mot sig själv och känna igen när den som är problemet är en själv. Ingen mängd förmaningar och tillsägelser åt barnen hjälper när den som inte kan uppföra sig är en själv.

Kommentera

