Föräldratyperna och autism

Normal_tac2
Börjar folk bli besvikna på att det inte handlar om gamla spel? Bild av Phaser

Ett av mina intressen är neuropsykiatriska funktionshinder (npf) och specifikt autism så jag tänkte avsluta(?) den här serien om Baumrind med att skriva mina funderingar på hur hennes teori passar in med att ha ett barn med npf.

Det korta svaret är: det passar utmärkt. Tack så mycket, glöm inte att ge dricks till servitören på vägen ut…

Ok, lite längre då. Min största inspiration och kunskapskälla när det gäller de här frågorna är Tina Wiman. Hon har oändligt mycket mer erfarenhet än jag och det låter som att det hon gör fungerar för hennes barn. Och nu hör nog alla att ett ”men” är på väg; men på ytan är vi inte eniga i detta.

Jag har uppfattat det som att Tina är en anhängare av forskaren Grolnick. Från vad jag läst anser Grolnick att all typ av kontroll är skadlig. Problemet här är hur man definierar kontroll. Ni som läste förra inlägget vet att Baumrind skiljer på kontroll och kontroll, där den ena typen är skadlig men den andra är det inte. Grolnick gör i sin forskning inte den här uppdelningen och då blir det självklart så att man finner att kontroll är skadligt. För att överdriva blir det som att slå ihop skidor och bilar i gruppen transportmedel och sen säga att transportmedel släpper ut avgaser.

Jag tror att om Tina hade läst mer om det att hon också hade hållit med om att hon utövar confrontive-kontroll, samt att hon också avskyr namnet. För vad ingår i det Baumrind pratar om? Jo att göra vardagen strukturerad och förutsägbar för barnet samt att ställa lämpliga krav.

Att vara strukturerad och att inte komma med överraskningar är extremt viktigt för barn med autism för att inte stressa dem mer än de redan blir. Barn med npf behöver också krav och att jobba med det som de är svaga på men många av dem har redan så många krav på sig, förstå vad som händer i sociala samspel, minnas vad det var de skulle göra här näst och så vidare, att de inte behöver så många fler krav på sig. Att anpassa kraven efter mottagaren ingår också i den auktoritativa föräldrastilen.

Något förenklat är anser jag alltså att man med autistiska barn behöver göra precis samma saker som andra barn. Marginalerna är dock mindre och effekterna av att göra fel blir större.

Kommentera

