Olika typer av kontroll

nes-controler-1503291-639x511
Vilken kontroll vill du ha?

Kontroll är inte bara kontroll. Skillnader finns mellan kaptenen som styr sitt skepp i storm och tyrannen som förtrycker sitt folk.Idag fortsätter jag del tre av vad som råkade bli en serie om Baumrind och forskning relaterat till hennes idéer. Här finns del ett och två. Precis som del ett hämtar det här inlägget inspiration från min kommande b-uppsats om ”bråkiga barn”. Så om Urkund pingar på plagiat så gick det i andra riktningen eftersom jag redan har skrivit om det här i uppsatsen. Detta var min lilla brasklapp så att jag inte ska bli avstängd för fusk.

Baumrind i boken ”Authoritative parenting: Synthesizing nurturance and discipline for optimal child development” (wow rullar inte det namnet av tungan?) ger ganska mycket utrymme till att beskriva olika typer av kontroll. De två huvudtyperna kallar hon för confrontive control och coercive control. Tyvärr ganska konsekvent för Baumrind är att hon inte är så bra på att hitta på namn. Konfrontation har knappast positiva konotationer i svenskan. 

Så vad menar Baumrind med confrontive-kontroll? Confrontive-kontroll ställer krav på uppförande/handlingar men den är samtidigt resonlig. Kravet ska vara rationellt motiverat och det finns utrymme för förhandling.  Confrontive-kontroll uppmuntrar även till autonomi. Målet är det som är prioriteten och det viktiga är inte exakt hur det ska utföras.

Vi tar ett exempel: Läxa. Varför ska läxan göras? För att barnet ska bli bättre i ett ämne och lära sig mer. När ska läxan utföras? Är det av vikt att läxan görs direkt efter skolan? Kan du rationellt motivera varför? Om barnet vill titta på tv först för att slappna av efter skolan och sen göra den kan det ge bättre resultat och motivation? Hur länge ska barnet i så fall titta på tv? I varje steg finns ett givande och tagande gällande uppgiften men målet att läxan ska bli gjord står alltid fast. Barnet får själv ett utrymme för hur och när hen ska göra den vilket uppmuntrar eget tänkande.

Vad menar hon med coercive-kontroll då? Coercive-kontroll är påträngande och kräver lydnad det vill säga att den undergräver barnet autonomi. Den är manipulativ och spelar mycket på känslor . När den inte blir åtlydd till punkt och pricka bestraffar den. Den är, för att jämför mot confrontive-kontroll, oflexibel och kraven ställs utan motivation.

Vi återgår till vårt exempel med läxa för att jämföra: Varför ska läxan göras? För att jag säger det, du är lat om du inte gör det och jag kommer att bli besviken på dig om du inte gör det! När ska läxan utföras? Nu när jag säger det så sluta genast med det du håller på med och gör det! Oj, det låter mycket enklare att använda den här typen av kontroll. Du behöver aldrig förklara dig. Men som vuxen, vem hade du helst velat ha som chef?

En skillnad mellan de två som Baumrind även skriver om är att confrontive-kontroll försöker styra beteende medan coercive-kontroll försöker styra känslor. För mig personligen är det en sak att bestämma vad någon ska göra och en helt annan att vilja bestämma vad de ska känna.

Så, dags att knyta tillbaka till föräldratyperna; en auktoritär förälder använder både confrontive- och coercive-kontroll. En auktoritativ använder endast confrontive-kontroll.

Annonser

En reaktion på ”Olika typer av kontroll

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s