Samhällen och företag

C+B-Shekel-FigC-TyrianHalfShekel
Har politikerna fått femton gånger så mycket?

Företag är viktiga i samhället som producenter och arbetsgivare men samhället är inte till för dem.

Min bild av ett samhälle är en grupp människor som är enade i att utföra saker tillsammans som hade varit väldigt svårt eller omöjligt att utföra ensamt. Visst kan företag ta över en del av den rollen men där samhället/staten generellt verkar för allmänhetens bästa verkar företaget för ägarnas bästa, något som jag har skrivit längre om här.

Gabe Newell, spelföretaget Valves grundare, har i en intervju (till Pcgamer tror jag) sagt att han inte vill omvandla Valve till aktiebolag eftersom han vill att spelarna ska vara deras kunder och inte aktieägarna något som jag tror att det ligger mycket i. Sen kan man sedan den intervjun gjordes ifrågasätta ifall de nu har svängt så att spelföretagen som lägger upp sina spel i Valves affär är deras kunder istället för spelarna men det är en annan fråga.

Orsaken till det här inlägget är denna artikel från Huffpost. I den förklaras Sanders och Trumps uppgång som en motreaktion till företagens egocentrism och politikernas korruption. I USA verkar korruptionen gått så långt att det lagligt sett inte ens längre är korruption.

I Sverige tror jag inte att det är pengarna som styr politikerna, jag tror bara att de helt enkelt är så dumma att de tror på diverse myter om trickle down. Får säga att jag har mer respekt för de som gör saker för pengar än vad jag har för de som är helt enkelt inkompetenta.

Företag ägs i bästa fall av folk som bor i landet där företaget verkar, företaget förhoppningsvis vissa positiva effekter på landet och samhället. Men företagen får inte lov att verka och agera fritt på alla andras bekostnad. Deras rättigheter är inte mer värda än våra. Men när någots värde mäts endast i pengar då är det ofta det som händer.

Kommentera

