Homo sapiens, den föränderliga människan

FDA-Retina-Implant1

En syn på människan är att det som utmärker oss är vår förmåga att förändra vår omgivning för att anpassa den efter oss. Vi bygger hus för att skydda oss från väder och vind. Vi planterar grödor i prydliga rader och dödar alla andra vi inte vill ha där. Vi dirigerar om vatten för att vattna våra åkrar och gräver stora hål i marken för att komma åt värdefulla material. Men jag tror att det är vår andrahandsalternativ.


Det vi först och främst gör och helst gör är att vi förändrar oss själva. Vi förbättrar oss själva genom att modifiera oss. Vi har ingen päls att klara av vinterklimat så då gör vi oss kläder. Vi har inga klor att slåss med men det gör oss inget för vi skapar spjut och svärd istället.

Ibland hör man exempelvis vid träning av vapenkonsterna att svärdet ska bli som en del av en själv. Detta är inte ett talesätt, vår hjärna kan uppfatta verktyget eller vapnet som en del av oss. Som det förklaras i den här podcasten så är det viktigt för att om vår hjärna inte kunde ändra vår självbild hade vi varit kvar i tron att vår kropp såg ut som en bäbis. Det här i övrigt riktigt små barn är ”dåliga” på. De har svårt att särskilja var de själva slutar och deras föräldrar börjar. Detta är något de lär sig först efter cirka 2 till 6 månader.

Förändringen av vår självbild är alltså något som vi måste ha gemensamt med alla djur men att kunna använda verktyg, eller att förbättra oss, är något som vi tämligen ensamma om. Det finns andra djur som använder verktyg men de tenderar till att endast göra det temporärt och gör sig av med dem så snart de har uppfyllt sitt omedelbara behov.

Vi spar våra verktyg och investerar så mycket av oss själva i dem att vi utökar våra jag till att inkludera dem. Mina glasögon är en del av mig, utan dem fungerar min kropp sämre, de förstärker mitt sinne synen. Klockan på min arm förstärker mitt sinne för tid (du vet att vi har fler än fem sinnen va?) det gör att jag med avseende på tid kan agera med mer exakthet än någon utan en klocka.

Jag tror att detta är svaret på varför folk kan få så kraftiga reaktioner när deras bil, mobil eller dator går sönder. Det är inte bara ett ting, det är en del av vårt förlängda jag som blir sårat. När min dator allvarligt strular så är ångesten jag får inte långt ifrån den jag känner när jag behöver laga hål hos tandläkaren.

Inom science fiction genren är det vanligt med cybernetik, mänskliga kroppar förbättrade med teknologi. Också en vanliga fundering då är gränsen för mänskligheten, när slutar vi vara människa om vi ersätter mer och mer av oss med teknologi? Min misstanke är att gränsen där våra själar gör uppror mot teknologin går mycket längre bort än vad vi tror. Vår förmåga till anpassning är stor och för de allra minsta borde det vara ännu lättare att lära sig använda nya förmågor och sinnen.

Den här driften att förbättra oss tror jag även ger återverkningar i teknologi vi väljer också. Låt oss göra en jämförelse mellan två relativt likartade teknologier: Oculus Rift och Microsofts HoloLens. På vissa sätt är det likartade teknologier, båda bärs på huvudet över ögonen men syftet med dem är olika. Oculus skapar vägar in i alternativa verkligheter medan HoloLens förändrar vår normala verklighet. Av den anledningen har jag svårt att se att Oculus kommer att bli mycket mer än en fringe tillbehör till datorer, ungefär så som joysticks och rattar har blivit. HoloLens å andra sidan har potential att bli så mycket mer. Den skulle kunna bli vad PC och Windows blev för arbetsplatserna och i förlängningen vad smartphones har blivit, en bit teknologi som för många är en utökning av oss vi inte vill vara utan.

Detta blogginlägg är inte sponsrat av Microsoft… men om de har lust att skicka en HoloLens så säger jag inte nej.

En reaktion på ”Homo sapiens, den föränderliga människan

Kommentera

