Sprit, återfall och mat

bottle-1320247-639x899.jpg

Som ett led i att börja i skolan igen har jag läst Riskbruk och beroende: Beroendelära för socialtjänsten och nej det är inte för att vi studenter super så mycket som jag känner att jag behöver förbereda mig med avskräckande historier, utan kursen jag ska läsa heter Socialt arbete: Perspektiv på sociala problem och interventioner och boken ingår där.

Detta ska egentligen inte vara en recension av själva boken men jag ska ändå säga lite vad jag tycker om den. Jag gillar den… mer? Jo den är skriven på ett lätt språk och de lite drygt 90 sidorna blåste jag igenom. Författarna är väldigt skickliga på att inte skuldbelägga de som har ett beroende. Den fyllde även i en del hål i mina kunskaper om alkoholism som jag ändå trodde att jag visste mycket om. Författarna ger intrycket av att vara väldigt kunniga och de har skrivit flera böcker och texter tidigare och här är den saken jag irriterade mig på. Det är en småsak men jag störde mig på när de skrev om sig själva i tredje person. Om ni ska rekommendera era egna texter var ärliga med det.

Ok så vad var det jag egentligen ville skriva om? Jo glutamat. Detta var en av de sakerna som var en nyhet för mig gällande effekterna av alkohol. Glutamat är inte bara något vi dränker våra chips i det är även ett signalsubstans som används mycket i hjärnan. Alkohol å sin sida hämmar receptorn ansvarig för förmedlingen av glutamatens effekter. När någon under längre tid har druckit för mycket blir kroppen mer känslig för glutamat och bildar dessutom fler receptorer. Som länken skriver så bildas det ett nytt jämviktssystem där etanolet ingår.

När någon slutar med alkohol kommer personen  efter cirka tre veckor att börja känna post akut abstinens (PPA). En medicin för att dämpa abstinensen är Akamprosat som hjälper till att återställa glutamatbalansen. Precis som etanol är den en så kallad glutamatantagonist.

Här till sist kommer då min fundering, om de beroende av alkohol har hjärnor som triggar blixtsnabbt på glutamat och som är vana att reglera glutamaten med sprit, vad händer då om de äter en påse chips eller en kebab? Båda är exempel på mat som kan innehålla mängder av glutamat, mitt eget test för det är om jag dagen efter har en smak i munnen som jag behöver en blåslampa för att bli av med. Tja gällande vad som händer är din gissning lika bra som min. Min google fu och sökningar i universitetets databasar på frågan har gett mig noll relevanta träffar. Men hade jag varit beroende av alkohol så hade jag nog passat mig för mat med glutamat för säkerhets skull ifall det hade gett mig PPA.

En reaktion på ”Sprit, återfall och mat

  1. Här är en kommentar från blåa sidan från en bekant med erfarenhet. Tyckte att den var intressant så jag klistrar in den här:
    Jag har konsulterat några av mina böcker i ämnet.
    De flesta signalsubstanser är inblandade när det gäller alkoholism: serotonin, dopamin D2, noradrenalin, anandamid… Om glutamatens roll i sammanhanget vet man väldigt lite. Likaså vet man inte heller riktigt hur akamprosat fungerar, mer än att den hos vissa patienter dämpar suget, inte abstinensen. PPA behandlas i första hand med psykofarmaka och antidepressiva.
    Det enda som kan framkalla abstinens hos en alkoholist är ”alkoholbrist”. Abstinensen, som kan vara en fruktansvärd pärs, försvinner dock efter en vecka eller två, naturligtvis förutsatt att ingen alkohol tillförs under tiden.
    Jag får i mig glutamat då och då, men märker ingenting. Inte heller har jag hört talas om att någon av mina alkiskompisar skulle ha haft problem med glutamat. Och när man genomgår behandling nämns inte glutamat över huvud taget.

Kommentera

