Toppen och botten 2015

statistical-tables-1425109-639x581

Vad är nyår utan listor av alla de slag? Jag vill inte vara bättre jag så här mina två listor på det mest och minst lästa inläggen 2015.

Vi börjar med de mest lästa:

  1. Tvångsvård av adhd och autism blir åter möjligt. En möjligtvis något missvisande artikel efter en proposition i frågan inte ännu är skriven. Jag har dock svårt att se att det inte skulle komma och röstas igenom.
  2. Tänk om tillrättavisningar inte fungerar. Detta var min översättning av en engelsk artikel om Ross Greene och det första inlägget jag postade efter ha kommit igång med bloggen igen.
  3. Känslor i ett hjul. Min andra översättning, den här gången av ett hjälpmedel för att hitta rätt ord för att beskriva sina egna eller andras känslor.
  4. Ny typ av boendestöd för ungdomar. En av de posterna jag är mest nöjd med. I det här fallet för att jag troligen var bland de första med att skriva om det efter att riksdagen hade fattat beslutet. Kanske inte står nyhet för allmänheten men desto mer intressant för socionomer och andra som jobbar med ungdomar.
  5. Lågaffekt for the win damn it. Ett inlägg inspirerat av Tina Wimans blogg där hon har skrivit mycket om lågaffekt. Hon har också skrivit en bok som behandlar ämnet som jag recenserade här.

Minst lästa då? Jag är nästan alltid lika överraskad över hur många som läser ett inlägg. Ibland blir jag överraskad över att många läser det och ibland att få gör det. Ibland verkar det som om WordPress får hicka på statistiken och registrerar inget och ibland råkar jag dela en preview-länk istället. Här är de i alla fall:

  1. Färdigheten moral. Den här posten är jag ganska säker att jag har diskuterat på Google Plus men enligt WordPress har den noll views så den är rimligtvis en av de inläggen där statistiken har blivit felaktig.
  2. Mer salt i saltkaret. Ett inlägg med saker jag upplever som problem i kyrkan jag vill arbeta. För det är ju så att man kan tycka om något och ändå inse att det finns problem.
  3. Tvångsvård utan tvång. Ett ganska ny post om en liten egenhet i vår lag för psykiatrisk tvångsvård.
  4. Våran selektiva verklighet. Kan vi lita på vad vi vet?
  5. Bemötande i vården. Hur blir man bemött i vården? Jag misstänker att det här var en av de posterna där jag råkade dela fel länk.

Så kan jag utläsa några generella trender från det här? Jepp, den viktigaste är att jag ska skriva om det som Hustrukär säger åt mig att skriva om eftersom topp tre på mest lästa listan var på förslag från henne. Fyran hittade jag efter att ha läst på om ettan och femman var inspirerad av bloggen som hon först tipsade mig att läsa.

Tack för året som har varit. Året som kommer ska jag börja plugga igen efter att ha arbetat heltid som förälder en termin. Det kan innebära att inläggen blir kortare eller mer sannolikt färre i framtiden men den som lever får se. Vem vet, jag kanske får massa att skriva istället. I pipe:en ligger till exempel redan en artikel om män med adhd i LVM-vården och en fundering/spekulering gällande glutamat i maten och dess påverkan av alkoholintag.

 

2 reaktioner på ”Toppen och botten 2015

  1. Lyssna inte för mycket på råd om vad du ska skriva, jag gillar inläggen på bottenlistan bäst, även om jag inte sett dem förut.

    (Jag har intelligenta kommentarer om dem, men marginalerna i kommentarsfältet är för små för att få plats med dem).

    1. Nej det är lätt att gå i fällan att jaga klick men egentligen skriver jag bara om saker som intresserar mig själv. Att andra tycker att det är intressant är en klar bonus men jag hade inte fortsatt skriva om det var på motsatt sätt.

Kommentera

