Känslor i ett hjul

färghjul

Dagens post är lite annorlunda, huvudpoängen är nämligen bilden ovan. Den är baserad på en bild gjord av engelskläraren Kaitlin Robbs. Hon gjorde den för att hjälpa sina studenter när de skrev för att få dem att skriva mer exakt än att karaktären bara var ”glad” eller ”arg”. Med hjulet kan man specificera det närmare och bli tydligare.

Jag översatte och ritade den här för att Hustrukär såg den engelska versionen och önskade sig en svensk version åt sina elever. Hon funderar på att använda den i svenskan för att diskutera och sen skriva om känslor.

Jag tror att man skulle kunna använda den till att förstå vad man faktiskt själv känner. Jag tror att svaret kan vara överraskande och om man inte vet vad man faktiskt känner så är det svårt att göra något åt det, om det är en negativ känsla vill säga.

Bilden som jag utgick från hittade jag på 9gag.com. Om du hittar något fel eller ett ord som kan översättas bättre får du gärna kommentera det här i mitt dokument eller nedan förstås.

Om du vill skriva ut hjulet istället för att bara titta på det på datorn kan du använda nedanstående version där alla textrutor är vända så att man kan rotera hjulet istället.

färghjul utskrift

2 reaktioner på ”Känslor i ett hjul

Kommentera

