Bråkiga ungar eller vems fel är det? En recension

barn-som-brakar-att-hantera-kanslostarka-barn-i-vardagen

I dagarna har jag läst en bok av Tina Wiman och Bo Hejlskov Elvén. Boken heter ”Barn som bråkar: Att hantera känslostarka barn i vardagen”. Från namnet kan man tro att det här bara ska handla om barn som är stökiga och/eller har adhd. Boken har dock som mål att vara mer allmängiltig än så.

Alla familjers vardag kantas av konflikter, från mindre… Nej jag ångrar mig. Jag skulle skriva från mindre till större och lista några småsaker och några större konflikter. Men jag insåg att det är fel. Varenda liten småsak kan bli ett krig om man behandlar det fel. Jag har sett slagsmål bryta ut över huruvida ett barn skulle ha luva på sig eller inte.

Så hur får man ett sådant här bråkigt barn att lyda och följa reglerna? Vilket är helt fel fråga. Poängen med boken är nämligen att barn gör så gott de kan och att det är vår uppgift som föräldrar att se till att vardagen fungerar. Så hur vill Tina och Bo att man ska göra då? De hämtar inspiration från bland annat Ross Greene (som jag har översatt en artikel om) och det som kallas för lågaffektivt bemötande. Lågaffektivt bemötande har jag skrivit en gnutta mer om här men kan summeras med ”som man frågar får man svar” eller ”action reaction”. Går man in argt med attityden att det ska bli en konflikt så är det en självuppfyllande profetia.

Nog om teori och över till struktur. Boken är pedagogiskt uppbyggd med korta kapitel med väl avgränsade ämnen. Varje kapitel inleds med ett exempel på en situation mellan barn och föräldrar eller syskon, vanligtvis där en konflikt uppstår. Konflikten analyseras sen med avseende på kapitlets ämne och förslag ges på vad man kan göra istället. Sist i kapitlet kommer det sedan en kort summering.

Sista kapitlet är instuderingsfrågor tänkta till att användas i grupper, ensam eller tillsammans med sin partner för att reflektera över hur man själv gör. Jag har dock bara som hastigast bläddrat igenom den eftersom jag spar den tills när Hustrukär har hunnit läsa boken.

I slutet av boken finns även en lättläst referenslista för de som vill fördjupa sig mer.

Så vad gillar jag med boken? Att den är lättläst och pedagogisk har jag redan nämnt. Den lyckas dock ändå inkludera hänvisningar vad forskningen faktiskt säger. Det gör också att jag känner förtroende för den och att det inte bara är en massa tyckande. Referenslistan i slutet gör också att man själv kan bekräfta det som de skriver. Referenslistan gör också att det blir lätt att hitta mer om det som intresserar en.

Vad är mindre bra då? Den har på gott och ont lite tonen av en introduktion i ämnet. För egen del hade den gärna fått vara längre. Den kortare längden gör den förvisso mer lättillgänglig. Exemplen har jag nämnt tidigare, många av dem är bra men det är någon som känns lite krystade. Det kan vara min upplevelsehorisont som är för snäv men för mig känns vissa inte trovärdiga. I slutet av boken finns det ett par exempel med alternativa slut och de hade jag inte haft något emot om det fanns fler av. Allt det här är dock bara småsaker som inte förtar nöjet med boken.

Jag misstänker att vissa kommer att finna boken provocerande eftersom en del av deras idéer kan kännas som om de går emot sunt förnuft. Vid alla de tillfällena har de dock alltid backat upp sin påstående med forskning.

Så slutgiltigt omdöme? Det märks nog att jag gillade boken. Jag rekommenderar alla föräldrar och folk som arbetar med barn och ungdomar att läsa den. Arbetar man med personer med ökad tendens till att hamna i affekt skulle jag även då rekommendera den. Om du känner dig väl insatt i ämnet köp den ändå och låna ut den till någon som inte är det. Jag är säker på att boken kan hjälpa en till att öka friden i hushållet och det är guld värt.

En bra bok får dig att fortsätta vända blad ända till slutet oavsett tid på dygnet. En riktigt bra bok får dig att vilja läsa mer efter att boken är slut. Det här är en riktigt bra bok och nu måste jag köpa fler böcker.

Annonser

En reaktion på ”Bråkiga ungar eller vems fel är det? En recension