Alla är inte Rain man

Rain_Man_poster

Dustin Hoffman gjorde autism känt för gemene man med sin roll i Rain man; Sheldon Cooper i the Big Bang Theory har satt autism på kartan igen även om jag inte tror att de uttryckligen säger i serien att han är autist. Inte heller Arnie Grape i filmen Gilbert Grape beskrivs uttryckligen som autistisk även om ett antal på nätet tolkar det så. Men detta är ett antal exempel på autister i media.

Så varför skriver jag om det här? För att de alla är fel! Eller rätt, eller kanske lite mitt emellan.

För neuropsykologiska funktionshinder (NPF) är, som Tina Wiman skriver, en bingobricka. Autism brukar även kallas Autism Spectrum Disorder (ASD) eller på svenska tidigare autismspektrumtillstånd (AST) även om det nu är på väg ut. Vad man än vill kalla det så tar det sig många olika uttryck och att tro att alla autister är lika är en smula som att tro att alla benbrott är lika oavsett om de sitter i benet, armen eller ryggraden. Den stora skillnaden mot benbrott är att det är så vanligt att vi alla* känner någon som har brutit ett ben. Autism är dock så ovanligt att om man inte umgås i de rätta kretsarna kanske man bara har träffat på en eller två. Har man då alls förstått att de är autistiska, utan att någon har sagt det, så är de troligen ganska kraftigt autistiska.

Så vilka tecken på autism finns det? Jag skulle dela upp dem i fyra grupper: sociala, språk, krav på vanor och sensoriska/motoriska/sömn. Sen finns det visst överlapp mellan grupperna.

Sociala

Det här är den gruppen som troligen de flesta känner till. Att förstå sociala regler kommer inte naturligt för många utan är något som måste pluggas in. Lite om autistiska barns utveckling har jag skrivit om här. Exempel på det är:

  • Dålig turtagning. Att bara prata utan att notera att någon annan vill säga något. Alla barn har problem med det från början, men neurotypiska barn börjar öva på det som bäbisar. För egen överlevnad har jag lärt mig att jag inte kan vänta tills den autistiska är klar innan det är min tur. Ibland måste man avbryta.
  • Autister som har lärt sig att de behöver syssla med turtagning kan istället ha svårt att komma in i samtalet. De har svårt att hitta var det finns utrymme att prata.
  • Dålig på artighetsfraser. Att säga hej, hejdå, tack och så vidare.
  • Att vara väldigt fokuserad på ett visst intresseområde. Det området kan vara vad som helst.
  • Att prata konstant om sitt intresse utan att märka att andra är ointresserade.
  • Problem med/ointresse av rollekar. Rollekar är normal del av utvecklingen för barn. Att imitera de vuxna, som att prata i telefon eller laga mat, är något som de flesta barn gör naturligt. Autistiska barn är ofta ointresserade och förstår inte poängen.
  • Svårt att leka med andra barn.

Språk

  • Ekolali, att man upprepar saker som andra säger, till exempel de sista orden.
  • Formaliserat språk. Alltså att vissa fraser upprepas hela tiden till exempel ”Vet du vad? När jag blir stor ska jag göra en mod som…”. Det kan vara något ansträngande att lyssna på eftersom det blir så mycket tal som inte bär någon ny information.
  • Stamningar. Kan vara av olika former, eller en svårighet att hitta rätt ord.
  • Inget språk alls, varken tal eller gester.

Krav på vanor

Min egen favoritgren, kommer jag undan med det så har jag en av mina gröna militärtröjor på mig jämnt. De första 20-25 åren av mitt liv åt jag till frukost nästan alltid smörgås med apelsinaprikosmarmelad med ost på (viktigt med osten överst, se nästa rubrik). Det här är ett av de tydligaste diagnosgrupperna för vuxna autister.

  • Mår dåligt när den dagliga rutinen ändras. Till exempel att ändra vilken ordning man på morgonen klär på sig och borstar tänderna.
  • Vilka kläder man väljer att ha på sig
  • Vad man ska äta för mat
  • Blir upprörd över småskador eller repor av föremål.
  • Problem med att bryta det man sysslar med. Att lämna och hämta på dagis kan vara väldigt ansträngande. Att gå hemifrån eller att besökande ska gå kan orsaka utbrott.

Sensoriska/motoriska/sömn

  • Repetitiva rörelsemönster. Nickningar, finger- och handrörelser, slå ut i luften med armarna.
  • Känslighet för ljus.
  • Känslighet för beröring. Kramar eller känslan av kläder på sig kan vara smärtsamma.
  • Känslighet för texturer i mat. Se föregående område. Jag vill ha osten överst för att få en mjuk och len känsla i munnen. Jag har också problem med gravad lax – inte på grund av smaken utan för att känslan i munnen är obehaglig. När jag är som känsligast får jag kväljningar av det.
  • Svårighet att äta. Många barn med autism har svårt att äta. De kan bli utmattade av att äta och äter inte så mycket som de egentligen behöver.
  • Sömnstörningar. Det är många som sover för lite eller ofta vaknar på nätterna.

Som jag skrev nästan vid toppen är det här som bingo. Man behöver inte uppfylla allt utan bara tillräckligt för att fylla brickan och skrika bingo. När har man fyllt brickan? Kanske när vardagen blir alltför besvärlig om man inte göra många anpassningar för att saker ska fungera utan sammanbrott.

Notera att jag i exemplen ovan inte har nämnt extrem intelligens eller att de är introverta. Autistiska personer har varierande IQ precis som neurotypiska och de kan vara både extroverta och introverta. Den här listan är förstås inte komplett. Det finns säkert massor av andra symptom eller tecken som jag inte har tagit med men det här är de som jag kom att tänka på. Kommentera gärna så uppdaterar jag listan med fler.

*Exakthet kan också vara ett tecken. Det var i alla fall underhållande svårt för mig att skriva att ”alla” vet någon med benbrott när det nästan är garanterat att det finns någon som aldrig har träffat på en person med benbrott.

2 reaktioner på ”Alla är inte Rain man

    1. Tack så mycket. Det värmer 🙂
      Säg gärna till om det är något som jag borde lägga till.

Kommentera

