Tid, energi och pengar, allt rinner till den största koncentrationen

Tempus fugit
Tempus fugit

Samma dag som jag postade om lågaffekt hade jag ironiskt nog en av mina värsta dagar på länge. Jag var arg på ettåringen som knep mig och drog katten i svansen. Jag var arg på katten som inte hade vett att hålla svansen för sig och jag var arg på disken som fortfarande stod på köksbordet.

Den sista tanken fick min hjärna tänka ett steg tid. Många har nog hört att man behöver pengar för att kunna spara pengar. I det lilla betyder det att jag har en frys och nog med pengar att jag kan köpa ett storpack med kött. Någon med mindre resurser kan inte göra det och köper en mindre förpackning som kostar mer per kilo men som är vad de har råd med. Men vi måste alla äta så senare när jag plockar upp ur frysen köper de en ny dyr förpackning. Livet är fullt av sådana saker där tillgång till pengar nu gör att man sparar pengar sen.

Det jag alltså insåg var att det är samma sak med energi och tid. Har jag tid och energi städar jag upp efter middagen direkt när vi har ätit och innan maten har torkat in. Orkar jag inte just då får jag betala för det senare när det måste göras. Då kanske jag har än mindre tid och det samt hur intorkat det är kräver mer energi.

När jag är trött och mår dåligt blir jag ledsen eller arg. Men eftersom att sitta och gråta inte skyddar kattens svans eller får barnet till skolan så är det arg jag har kvar. Ilska ger energi att röra sig och agera men det är ett lån med hög ränta. Dels är det ansträngande att vara arg men dessutom mår jag dåligt av att vara arg. Men dessutom påverkas de i min omgivning negativt av att jag är arg.

Dels blir de ledsna och dels så tenderar det att öka mängden konflikter vilket givetvis tar mer energi vilket… ad infinitum…

Så vad kan man göra? Se ovan, jag är inte perfekt, men jag tror att att det precis som vid programmering är bra att bryta ner saker tills det blir enkelt. Man tar något litet och relativt enkelt att göra och fixar det i hoppet eller vetskapen att det kommer att ge utdelning senare. Det jag gjorde idag var att städa lilla Bäs stol från äggrester. Ingen lust, ingen ork men intorkat ägg är många gånger jobbigare så där vann jag en smula. Små segrar adderas…

Kommentera

