Att göra mot andra…

Bullerbyn-dsc 2725
Katten på bilden har inget med texten att göra
Eller att göra vad de själva vill…

Jag tycker om den gyllene regeln, du vet det där ”Gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig”. Men det finns en fara i det hela. Stötte bland annat nyligen på det i Astrid Lindgrens bok Mera om oss barn i Bullerbyn nu när jag nyligen lästa den för min son. I den säger barnens fröken att de ska göra någon glad varje dag. Så Lisa, Britta och Anna spenderar hela dagen och försöker göra andra glada och misslyckas konstant. De ger blommor till drängen eftersom han aldrig fått några men han slänger dem på gödselhögen och farfar går de på promenad med, trots att han bara vill att de ska läsa tidningen, ända tills han kollapsar i säng.

Det var ju inte så att de ville vara elak mot farfar när de nästan tog livet av han. De tyckte ju bara att han skulle bli glad av att få promenera i friska luften, det var vad de själva skulle tyckt om. Att läsa tidningen för honom uppfattade de inte skulle göra han glad för det intresserade inte dem själva.

Det här är en risk vi stöter på i vardag hela tiden. I början av vårt förhållande råkade hustrukär äta upp det lösgodiset jag tyckte mest om för att jag hade vanan att spara de bästa till sist. Hon försökte vara snäll och undvika de jag gillade men eftersom vi inte kände till varandras preferenser och inte hade pratat om det så blev det fel. Så kan det vara med hushållssysslor också. Vi gör något vi tycker är tråkigt för att vara snäll mot vår partner när det kanske är så att det de istället får göra ogillar de mer. Om vi inte pratar om det så vet vi inte.

Arbetar man i sociala arbeten där man jobbar mot klienter eller patienter blir detta extra viktigt och är varför advocacy har blivit så populärt. Som experter är det väldigt lätt att bestämma sig för vad som är bäst för ens klienter utan att bry sig om vad de själva vill. Det blir nästan som att omyndigförklara dem. Det kan vara så väldigt svårt att greppa att inte alla önskar sig samma saker från livet som en själv.

Här kan det också vara av värde att nämna evidensbaserad praktik. Många vårdinrättningar tycker om att svänga sig med den termen men hur många i organisationen och utanför vet att den står på tre ben? De två första är enkla, forskning och den professionellas erfarenheter, det är vad de själva för till bordet. Men den tredje glöms ofta och det är brukarens, klienten eller patientens erfarenheter. Och det gäller då inre vad forskningen säger att brukarna ofta anse utan den enskilda personen som sitter framför den professionella. Den personens erfarenheter, vilja och önskemål är viktiga.

Kom ihåg det nästa gång du till exempel pratar med en läkare. Fråga om de arbetar enligt evidensbaserad praktik och säg sen vad du behöver.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s