Är bäbisar sexpoliser?

Det är inte bara för att irritera Facebook jag valde den här bilden men mestadels.
Det är inte bara för att irritera Facebook jag valde den här bilden men mestadels.

Infall att skriva kommer från olika håll. I det här fallet sajten 9gag där någon hävdade att forskare säger att bäbisar aktivt förstör sina föräldrars sexliv för att förhindra att det blir fler syskon. Eftersom jag har viss… erhm… erfarenhet på området blev jag nyfiken på om det verkligen var så eller bara som vi upplever det.

Så jag frågade min goda vän Google som tipsade om ett antal tidningsartiklar som sa att jovisst är det så! Jag är ju dock av erfarenheter lite misstänksam. Det händer ju då och då att tidningars artiklar inte alltid helt stämmer överens med verkligheten när det gäller forskning.

Lite mer sökande tog mig fram till själva rapporten. Döm om min förvåning när det visade sig att rapporten inte alls handlade om sex! Och inte fanns det några bra illustrationer heller!

Så vad fanns där då? Som jag upplevde det en massa stora imponerande ord och inte så mycket innehåll. Många samvariationer utan särdeles många bevisade samband. I korthet:

  • Bäbisars överlevnadschanser ökar om det är längre mellan barnen.
  • Barn som ammar på nätterna vaknar oftare än de barn som inte äter på nätterna.
  • Amning är ansträngande för mammans kropp och att inte få sova ordentligt är också ansträngande vilket skjuter upp ägglossningen.

Från mestadels detta drar författaren slutsatsen att det är ett överlevnadsdrag från barnens sida att vakna ofta. Det är för all del inte omöjligt men att det verkligen finns ett samband är svårare att bevisa. Att barnen vaknar oftare på nätterna kan lika gärna vara delvis inlärt. Det vill säga att de har lärt sig att möjligheten finns till att få äta och gosa på natten och därmed gör det. Medan andra barn har lagt ner det.

Mer intressant då var att hur pass orolig man är delvis ärvs på fadern. Så jag antar att mina föräldrar har rätt när de säger att jag får igen nu för deras vakna nätter. Men det betyder att min far fick igen de vakna nätterna han orsakade…

Kommentera

