Paketleverans med förhinder

I fredags beställde jag instrument och reservdelar från Thomann. De ligger i Tyskland, de är billiga och vi har beställt från dem tidigare. Då beställde vi en blockflöjt som var nästan tusen spänn billigare än i Sverige. Det enda som är dåligt är att deras frakt är dyr. Dyr som i 15€ dyr. Jag har beställt saker med lägre fraktkostnad från Kina men man får frakt ända hem till dörren…

Nope det får man inte för PostNord verkar ha satt i system att inte leverera på sätt de lovar. Jag är just nu pappaledig så jag är hemma de flesta dagarna, speciellt på tisdagarna då det inte är något öppnis öppet. Så det var med viss förvåning jag fick reda på att jag inte var hemma 10:45 när bäbin precis hade vaknat och vaktmästaren kom strax efter:

Har jag minnesförlust eller ljuger de?
Har jag minnesförlust eller ljuger de?

I den sista posten hävdar de tre saker:

  1. Att jag inte var hemma
  2. Att jag hade blivit informerad
  3. Att leveransen var redo för upphämtning

Inget av det är sant. Jag var som sagt hemma, ingen har ringt mig på min mobil eller porttelefon. Jag har inte heller fått någon avi (eftersom de inte har varit här) och när jag trots det åkte till vårt vanliga utlämningsställe så fanns det givetvis inget paket där. Det här är inte första gången det har hänt mig och när jag sökte på nätet blev det snabbt klart att det visst inte är helt ovanligt:

Här finns en 19 sidor lång forumtråd med folk som har drabbats av samma saker. Och här finns en post på Lars Wilderängs blogg Cornucopia när han råkade ut för att PostNord gjorde samma sak med en hel pall han hade beställt. Jag hade kunnat lista ännu fler sidor, ännu fler forumposter med tiotals sidor men jag tror inte att det fyller något syfte att försöka lista alla. På Wilderängs sida finns det en kommentar från en läsare att det helt enkelt har satts i system av förarna för att de inte hinner med alla utkörningar. Ett tecken på att de inte ens lämnade lagret i Helsinborg eller Toftanäs i mitt fall är klockslaget. Notera alla andra klockslag i bilden, de är ojämna och udda. Att de skulle råka vara här precis exakt klockan 10:45 är väldigt osannolikt.

Om detta är något som förarna själva har hittat på skulle de i så fall ha gjort sig skyldiga till trolöshet mot huvudman. Om det istället är PostNord som bestämt det kan de ha gjort sig skyldiga till kontraktsbrott. Det finns ju avtal mellan postföretagen i olika länder som säger att de ska uppfylla leveranserna åt varandra. I det här fallet har DHL Deutschland tagit betalt för tjänst som PostNord inte har för avsikt att uppfylla.

I onsdags kom då till sist paketet fram till ICA så att jag kunde hämta ut det. På lappen posten hade satt på den hade de till och med skrivit ut att det skulle vara hemleverans på den:

No they didn't
No they didn’t

Strax innan fem fick jag då sist avin för paketet och fick ännu en överraskning. De hävdar nämligen att paketet fanns till upphämtning redan från i tisdag 6/10:

Liar liar pants on fire...
Liar liar pants on fire…

Detta är alltså ytterligare en lögn eftersom jag på ren vinst och förlust, och eftersom PostNord shade meddelat DHL Deutschland att paketet fanns på utlämningsstället, hade åkt till mitt utlämningsställe ICA Kvantum och kollat om de hade paketet. Det hade de inte. Det sägs dessutom emot av PostNords egen trackingsida:

postnord tracking

Så detta är ytterligare en gång som de har ljugit för mig. Vilket är alldeles för många gånger.

Sur som jag blev så skrev jag och klagade på PostNords hemsida med följande resultat när jag tryckte sänd:

wpid-wp-1444206261476.pngDet är ju ett sätt att hantera klagomål. Jag kan bara konstatera att de är lika duktiga på elektronisk post som icke elektronisk…

3 reaktioner på ”Paketleverans med förhinder

  1. Ja, samma här. Dom påstår att dom ”försökt leverera”, men ingen har ringt på porttelefonen. Inget försök att komma i kontakt med mig via tel heller… Dom är usla! Har hänt flera gånger. Och när man ber dom lämna till utlämningsstället direkt i stället, så kan dom tydligen inte göra det, för dom är skyldiga att göra ett leveransförsök. Snacka om att folk blir galna….

    1. Vi har noterat ett undantag: När man beställer något från Ikea då kan de leverera. Får känslan av att det är en för stor kund för att de ska våga göra något annat. Om man beställer från dem ska man definitivt anmäla till Ikea ifall de försöker sig på sitt fuffens.

Kommentera

