Utveckling av autisters språk

Den här skuggdebatten känns alldeles för tvådimensionell
Den här skuggdebatten känns alldeles för tvådimensionell

Förra veckan skrev jag om en undersökning gjord av Carmela Miniscalco gällande språkstörningar hos riktigt små barn. När jag hade läst om den undersökningen blev jag nyfiken på vad mer hon hade jobbat med. I en lång lista hittade jag Imitation (rather than core language) predicts pragmatic development in young children with ASD: a preliminary longitudinal study using CDI parental reports.

I den lät de föräldrar till autistiska barn fylla i enkäter för att skatta deras språk vid två olika tillfällen. Den första gången när de i genomsnitt var 41 månader (ca 3,5 år) och sen en andra gång när barnen var 54 månader (4,5 år). Det man frågade om var dels ordkunskap och grammatik (kärnspråket) och dels förmågan till handsignaler och imitation. Det här sistnämnda är social kommunikation innan talade ord.

Frågan för undersökning är vilken, om något som förutsäger eller driver utveckling av det pragmatiska talet. I det pragmatiska talet ingår det turtagning, att kunna avbryta korrekt samt att kunna naturligt föra in nya ämnen i samtalet.

Det man först och främst fann var att de här barnen var väldigt sena generellt när det gällde förmågan till gester och imitation. Medan deras fysiska ålder i snitt var 41 månader vid första enkäten var deras utvecklingsmässiga ålder endast 19 månader. Vid den andra enkäten var de som sagt 54 månader medan de utvecklingsmässigt låg på 22 månader. Så även om de har haft en reell utveckling så har de på den här tiden halkat efter mer jämfört med sina jämnåriga.

Utifrån resultaten från enkäterna kunde de inte se något samband mellan kärnspråket och utvecklingen av det pragmatiska talet. Specifikt kunde de dock se ett samband mellan det pragmatiska talet och imitation av vuxna, som läsa och sätta nyckel i lås. Jag skulle tro att låtsas laga mat och prata i telefon också ingår här men det nämndes inte i deras exempel så det fanns kanske inte med i enkäten.

Till varför de trodde att det var så här framförde de två teorier:

  1. Imitation measured as Imitating adult actionspicks (sic) up the child’s general social engagement and motivation which may be important for pragmatic development.
  2. Imitation of adult actions may reflect a child’s tendency and/or willingness to learn the manner in which actions are normatively performed, which also might surface as relatively more advanced conversational (pragmatic) skills in this population.

Det kan ju vara så att jag missförstått men jag tolkar det som att de lägger mycket ansvar på barnen. Jag tycker att det låter lite som att anklaga tondöva eller färgblinda för ointresse. Frågan är om man genom att öva imitation med barnen kan förbättra barnens möjligheter att lära sig den pragmatiska delen av språk. Det kan ju även vara så att de från varandra fristående symptom och att förbättra den ena förändrar inte den andre.

En av deras självkritik var storleken på gruppen barn de testade. Det var inte så många men att som de skrev säga att det var relativt många för med tanke på ämnet gör inte att statistiken blir mer tillförlitlig. Det jag tänkte på är mer en fråga om vem som valdes ut. Barnen var så pass unga att de torde tillhöra de mer allvarliga fallen. Att de var så pass efter sina jämnåriga kamrater behöver förstås inte betyda att ett barn inte är autistiskt bara för att det inte ligger lika långt efter.

En sak jag funderade på när jag läste texten var att jag såg hur det kan skära sig i kontakten mellan föräldrar och omgivningen; för hur brukar man bedöma ett barns mognadsnivå? Ett barn som har stort ordförråd och korrekt grammatik uppfattas som mer moget än ett med sämre dito. Till viss det är det förstås korrekt men då kan man missa hur omoget barnet är i andra avseende. Något som kanske märks först om man umgås längre tid med barnet. Ett barn som inte hälsar eller som inte vill kramas uppfattas kanske bara som oartig eller kall istället.

Annonser

En reaktion på ”Utveckling av autisters språk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s