Språk och NPF

"Nej jag är nöjd med mitt elbolag"
”Nej jag är nöjd med mitt elbolag”

Vid ett moment i skolan fick vi öva oss i att göra en utredning så som socialtjänsten gör. Utifrån informationen vi fick om barnet i vårt fall funderade vi på om hon inte kunde ha en odiagnostiserad autism.

Språkstörningar är vanligt bland autister vilket gjorde att jag sökte forskning som stöd. Bland annat hittade jag den här artikeln på SvD. Mest intressant tyckte jag att Carmela Miniscalco och hennes forskning var.

Till sin doktorsavhandling hade hon följt en grupp barn från det att de var 2,5 år. Av de 25 barnen som hade en språkstörning testade man 21 igen när de var i sjuårsåldern. Av dem uppvisade 13 något tecken på neuropsykiatriska problem. Uppenbart är alltså att även om man inte kan utgå från att alla med språkstörningar tillhör gruppen NPF så är det värt att kolla det utifall att. Tänk så mycket lidande man kunde slippa om insatser kunde sättas in för de här barnen tidigare.

3 reaktioner på ”Språk och NPF

Kommentera

