Varför får man ångest i affärer?

Vem blir inte lycklig av det här?
Vem blir inte lycklig av det här?

Jag har haft problem med ångest, jag har till och med varit sjukskriven på grund av det. Nuförtiden mår mestadels bra även om jag får skov ibland. När jag får ångest är det vanligtvis när jag ska ringa till någon jag inte känner eller när jag är i mataffären.

Just det här att få ångest i affären tyckte jag var lite konstigt men jag har förstått att det är en väldigt vanligt bland de som känner ångest. Viktigt i det läget är enligt 1177 att stanna kvar. Att gå där därifrån eller att undvika affärer kan leda att man förstärker betinget att känna ångest. Risken är att det mer och mer begränsar ens vardag.

Det jag inte har fått någon förklaring till är varför affärer är så pass effektiva på skapa ångest. Inför den här posten försökte jag söka information på frågan, både generellt på Google och bland titlar på mitt universitet utan att hitta något som verkade relevant. På Google Schoolar hittade jag ett enda dokument men det gällde agorafobi och affärer men eftersom den var bakom en betalvägg kunde jag inte läsa den.

Men vad är det som orsakar ångest generellt? 1177 skriver att ångest är ett uttryck för oro eller rädsla men det är knappast så att jag är rädd för affären, efter nog många skov i en affär kan man dock känna oro för dem. Men även här verkar det vara brist på information. Christian Dahlström skriver om orsakerna till panikångest där stress tros vara en av orsakerna men även luftkvalitet kan påverka. Frida Aroseus skriver mer om mekaniken bakom ångest. Den här biten är den jag funderar mest på dock:

Det finns människor som har ett överkänsligt reaktionssystem och alltså alarmerar om fara väldigt ofta i obefogade situationer sen finns det människor som har problem med sina reglerande system och därför inte kan dämpa sina känsloreaktioner på ett fungerande sätt.

Min teori är att det är det här som påverkar åtminstone mig mest. Det finns i en affär väldigt mycket intryck. Till att börja med är alla produkter i en affär bokstavligen designade för att dra uppmärksamhet. Varje etikett, varje skylt, varje tråg med varor finns där för att vi ska se det och reagera på det. Utöver det så är man sällan ensam i en affär, alla andra som finns i butiken känner jag att jag måste parera för.

Vilket för oss till nästa poäng: trängsel. Är det trångt mellan gångarna blir det svårare att navigera, lägg till en tung, svårstyrd vagn och ansträngningen blir så mycket värre. Höjden på hyllorna och höjden till taket påverkar då även hur pass instängd man kan kännas sig. För att de ska kännas bekvämt behöver hyllorna sjunka i takt med bredden på gångarna. Givetvis finns det något slags max i båda riktningarna.

Är det helt hopplöst att gå och handla när man har ångest? Nej, man måste verkligen tvinga sig till det, att handla är en så viktig del av livet att det inte är nyttigt att vägra men det finns saker man kan göra. Om ett anfall redan har kommit råder 1177 att man kan trycka ner fötterna i marken och fokusera på det. Som Dahlström ovan skrev påverkar luftkvaliteten, dvs ta långa andetag för att få nog med syre.

Innan dess tror jag på planering, distraktion och tålamod. Om det är så att mängden beslut som behöver tas i miljön som är en faktor bör det hjälpa att flytta så många beslut bort från affären och till en lugnare plats, till exempel hemmet. Planera vad det är du ska köpa, vet mängderna du behöver och försök minnas var i affären det finns. Om man kan göra allt det har man minimerat mängden man behöver tänka i affären.

Distraktion då? Mig har det hjälpt att tvinga min hjärna att släcka ner och fokusera på annat. Vid ett skov ringde jag min far och pratade med honom under tiden som jag handlade. Det hjälpte mig den gången åtminstone.

Musik, musik som man trivs med, borde också hjälpa. Ett par hörlurar och sen försjunka i tonerna. Eftersom ångest är besläktat med skräck och skräck höjer blodtrycket hade jag undvikit musik som är alltför spännande. Personligen blir jag dock stressad av för lugn musik så lagom är nog bäst.

Tålamod till sist. Eftersom stress även det höjer blodtrycket är det också något man behöver undvika. Gå till affären utan brådska utan att känna att du måste snabbt in och ut. Det är inte kul att vara begränsad men sjukdomar sätter tyvärr gränser. Jag försöker minnas det att när jag har ångest är det inte ett personlig tillkortakommande för mig, det är en sjukdom. Hade jag varit irriterad om handlingen hade varit besvärlig för att jag hade ett brutet ben? Ja troligen men det hade varit så mycket mer uppenbart att jag bara kunde gilla läget.

Ytterligare några råd man man läsa på Leslie Beslies sida. Hon verkar ha haft ännu mer erfarenhet av det här än jag.

Till sist, några råd från Frank Herbert:

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

3 reaktioner på ”Varför får man ångest i affärer?

  1. Väldigt bra och informativt inlägg.
    ! 🙂 Att handla efter lista och planera in den efter vilken slinga en går i affären. Helst raka vägen har varit till stor hjälp. Och förstås om en har möjlighet att gå när det är som minst folk.

    1. Tack så mycket. 🙂
      Affären vi brukar handla i ligger precis brevid stationen. Klockan fem på en fredag är en utmärkt tid att hålla sig borta. Brukar vara extra hysteriskt då. Söndagar är oftast lugnare men åandra sidan är det ibland brist på varor och köttdisken är ofta stängd.
      Men det är vad det är. Ibland får man ta en del nackdelar i båda riktningarna.

Kommentera

