Begränsning av ord

Ord i ett moln runt mitt huvud
Ord i ett moln runt mitt huvud

Häromdagen snurrade mina tankar runt på ämnet ord. Det händer mig allt som oftast och vanligtvis är det också angenämt. I det här fallet var det mest tråkigt. Det kan vara så att den här texten råkar innehålla triggers så beware of dragons.

Jag har den senaste månaden varit förkyld med bland annat muskelvärk så jag har känt mig lite nere. Det jag nu då insåg var att jag inte längre kan säga att jag var deprimerad. För ett par år sedan var jag sjuk med ångest och depression. Säger jag att jag är deprimerande nuförtiden, till exempelvis hustrukär, måste jag tänka på den oron jag kan skapa hos den som lyssnar. Jag kan inte bara slänga ur mig frasen hur som helst.

Ord kan vid olika tidpunkter få en förändrad innebörd för oss. Vår bakgrund påverkar oss. Ord som för en knappt innebär något kan skapa fysisk smärta hos någon annan. I Sverige använde vi länge ordet negerboll och nej jag tror att få av de som använde det hade någon emot svarta egentligen utöver möjligen en smygande slentrianmässig rasism. Men de svarta som hörde det lär inte ha mått så bra av det. Nog många protesterade mot det och ordet ändrades.

Facerape är ett annat sådant ord, för vissa är det bara en fråga om att skriva dumheter på en kompis Facebook-sida. För andra skaver det. De kanske känner någon som har blivit våldtagen eller har själv blivit det. Personligen tycker jag att det är ett osmakligt ord.

Så ska man inte få lov att säga vad man vill då? Klart man får men det man ska komma ihåg är att ett av de enklaste sätten att bli bedömd på. Samtidigt som man själv har frihet att tycka och säga vad man vill ha andra rätt att välja att inte lyssna på det man har att säga.

Som jag skrev i inlägget om att ta ansvar för andras känslor är det alltid en övervägning för att välja när man ska välja ett ord eller ej. Så gjorde jag till exempel i det här inlägget. Man kan dessutom varna i början av texten så som jag också gjorde. Det kostade väldigt lite för mig att göra det men om det kan hjälpa någon varför inte? Vill man läsa mer om trigger varningar finns här en liten snabb genomgång varför det kan vara bra med dem. Extra rekommenderat om man tror att det bara är ”PC-vänster-fascisterna-SJW-OMGBBQ”-folket som vill censurera oss.

Kommentera

