Skiftande perspektiv

Sitter barnet och spelar gameboy eller är hen ensam?
Sitter barnet och spelar gameboy eller är hen ensam?

Tid för skolstart och jag tror att många föräldrar är oroliga för hur det kommer att gå för deras barn. Så även jag.
Vår äldste har börjat nollan och jag är inte orolig för hans prestationer i skolan, möjligtvis att han skulle bli uttråkad. Nej jag är mer orolig att han kommer att bli som jag.

Jag hade svårt med vänner som barn. Jag lekte med andra barn från min klass men jag tror inte att det gick så naturligt. Det jag framförallt allt saknade under min skoltid, ända tills jag började LTH, var ett ”vi”. De som var i mina klasser behandlade mig ok, de var inte elaka mot mig eller så men jag var bara där, jag var inte del av gruppen. Del av det var säkert på grund av min personlighet, att jag inte kunde knyta an till dem. En del var kanske att de inte kunde knyta an till mig.

Det är ansträngande att spendera så mycket tid med folk man känner att man inte har något gemensamt med, man får så lite utbud vid samtal. Med åren har jag blivit bredare i mina intressen, det gör saker lite enklare men det tar ett tag att bygga upp det förrådet.

Mina föräldrar tycker att jag var så självsäker, ingen kunde böja mig. Men ingen kunde direkt påverka mig för de hade inget att erbjuda mig eller som de kunde ta ifrån mig. Men det är ingen styrka, det möjligtvis en avsaknad av svaghet som kan utnyttjas. Styrka och självsäkerhet ser jag mer som att ha något att förlora men att ändå göra det som man anser är det rätta.

Men visst så kan man vara glad över det man gör ändå, det är en konstigt dualitet, man kan vara kan vara nöjd med lekarna man leker själv men man kan ändå känna sig ensam. Lite som Moriarty i serien Elementary men med mindre mängd mord och utpressning.

Detta är vad jag hoppades på att mina barn ska slippa. Jag hoppas att de ska få många vänner och jag hoppas att de ska få vara en del av en positiv grupp. Vad en positiv grupp är tror jag får bli ett ämne för en annan gång.

Kommentera

