Sol och vår över social kompetens

ID-10067374
Bill var nöjd med arbetet de hade gjort. Alice funderade på var i hans rygg hon kunde sticka in kniven.

Har ni gått på samma villfarelse som jag? Den om social kompetens?
Jag tror nämligen att det är lätt att göra. Det var först i år, efter 37 år i livet, som jag insåg att vara social inte alls är samma sak som att vara socialt kompetent.

Jag antar att det är ett lätt misstag att göra. De som är utåtriktade verkar vara så duktiga på det men bara för att man tycker om att köra bil är det inte så att man är bra på undvika krockar.

En extrovert kan kanske allas namn och har hur lätt som helst att börja prata med folk men vad är det värt om folk hatar det hen säger?

En introvert är kanske inte polare med alla men istället sprider hen lugn runt sig och är bra på att säga rätt ord till rätt person i rätt tid.

Nu säger jag inte att alla extroverta och introverta är på det ena eller andra sättet. Det är tvärtom min poäng att vi behöver frikoppla social kompetens från hur social man är. Det är många företag som letar efter någon som är socialt kompetent som i stället får någon som bara är social eller som i värsta fall är en sol och vårare. Glöm inte bort de introverta, de kan vara precis de socialt kompetenta företaget behöver utan att de slår på stora trumman hela tiden.

Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net

Kommentera

