Att röra och att bli rörd

wpid-img_20150725_093926.jpg
Frälsarkrans

Nej trots bilden ska den här posten inte handla om religion men det ska handla lite om de två röda pärlorna. De två röda pärlorna kallas för kärlekspärlorna. Så varför två stycken? Vill kristna visa hur jättemycket kärlek de har? Nej det är två olika aspekter av kärlek. Att ge kärlek och att ta emot kärlek.

Att bara göra det ena tror jag inte är tillräckligt. Det ger inte en näringsrik kärlek. En narcissist kan bli älskad men hur räcker den kärleken om de aldrig återbördas? Det är utarmande för den som älskar. Ett svart hål för känslor där inget kommer tillbaka.

I mänskliga relationer tror jag även att det är viktigt med kontakt. Att röra och bli rörd. Precis som att det är svårt om inte omöjligt att kittla sig själv med sina egna händer får man inte ut samma sak av att röra någon annan som man får av att bli rörd. Att röra vid någon säger till dem ”jag ser dig, jag vet att du finns”. Det det inte per automatik gör är att spegla känslan. Om jag exempelvis rör vid någons axel kan jag förmedla lugn eller tröst men den känslan rör sig endast i en riktning. Om den jag rör lägger sin hand över min kan känslor skickas tillbaka till mig. Men om jag inte får någon reaktion tillbaka? Det är inte som det sägs med välsignelser och förbannelser att de vänder tillbaka till avsändaren om de inte tas emot. Det är snarare så som när man pratar med någon utan att de svarar eller alls ger någon reaktion. Att bli ignorerad är ingen skön känsla. Men bör vara självklart att man varken rör eller pratar med någon som inte vill det.

Är det kanske därför ömsesidiga beröringar är så pass formaliserade? Vid snabb eftertanke kan jag komma på tre olika typer i olika nivåer av ömhet och närhet. Handslag, kram och kyss. Kan det vara därför det finns så många ord för att beskriva dåliga möten hud till hud? Handslag som en fisk och fiskläppar, exempel på när den man berör inte ger det gensvar man förväntar sig. Man blir hängande i luften, som en sång som saknar sin sista ton eller en ofullständig meni…

Kommentera

